Beneficii vs. dezavantaje: Angajatorii, fara apetit pentru pilonul III

Pensiile private facultative – Pilonul III – au luat pe nepregatite angajatorii, care inca nu se arata interesati de un astfel de instrument de motivare a personalului. in plus, o buna parte dintre angajatorii care au angajati inscrisi la unul dntre fondurile de pensii facultative active pe piata nu si-au insusit prevederile legale, care spun ca sunt obligati sa retina contributiile salariatilor si sa le vireze in conturile indicate de acestia. Pentru majoritatea angajatorilor, anul 2008 va fi unul in care eforturile principale vor fi indreptate spre supravietuirea companiilor si mai putin pe loializarea angajatilor, din cauza inrautatirii parametrilor economici – inflatie, deficit bugetar, deficit comercial, curs valutar.

In cazul angajatorilor care nu au inclus in pachetele motivationale un produs de pensie facultativa, dar care au salariati inscrisi la unul dintre cele sapte fonduri de pe piata, acestia sunt obligati sa retina si sa vireze catre administratori contributiile angajatilor.

“Ordonanta de Urgenta nr. 112/2007, in vigoare deja, dar care in prezent se afla in dezbatere la Camera Deputatilor pentru a putea deveni lege, prevede foarte clar ca angajatorii sunt obligati sa realizeze aceasta operatiune, de retinere si transfer a contributiilor la fondurile de pensii facultative. Cei care nu isi insusesc prevederile legii care guverneaza piata pensiilor facultative sunt supusi sanctiunilor, atat pecuniare cat si penale”, a declarat directorul general al Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private (CSSPP), Cristian Rosu.

Colectarea contributiilor de la angajatii institutiilor de stat pare ca este principala problema a administratorilor.

Directorul general al Allianz-Tiriac Pensii Private declara ca “exista numeroase semnale din partea unor clienti care se plang ca angajatorul nu poate efectua plata catre fondul de pensii, invocand lipsa unui modul specializat in aplicatia soft pentru evidentierea sumei retinute si transferul contributiei”.

Legea privind pensiile facultative prevede ca orice angajat, functionar sau persoana care exercita o profesiune liberala poate stabili cuantumul propriei pensii, prin contributia la un fond in limita lunara a 15% din salariul brut. Contributiile angajatilor beneficiaza de o deducere fiscala de 200 euro pe an din impozitul pe venit. in acelasi timp, angajatorii care aleg sa contribuie alaturi de salariati la unul dintre fondurile de pe piata beneficiaza de aceeasi deducere fiscala din impozitul pe profit.

Beneficii si dezavantajepentru companii

Pensia privata facultativa poate fi folosita ca instrument al politicii de resurse umane, pentru motivarea angajatilor.

Administratorii fondurilor private de pensii facultative spera ca, in timp, produsul va fi inclus si in Romania in pachetele salariale, care vor deveni din ce in ce mai complexe si mai atractive. Pe de alta parte, cotizarea alaturi de angajati la un fond de pensie are efect si asupra imaginii unei companii si a modului in care este perceputa de catre salariatii actuali, dar si de cei potentiali. Numeroasele studii realizate de companii de profil au relevat ca in randul angajatorilor persista o confuzie intre produsele de asigurari de viata cu capitalizare sau cu componenta investitionala si produsele de pensii private facultative.

Pana la startul reformei pensiilor, companiile de asigurari din Romania au dezvoltat produse care pot fi folosite foarte bine pentru obtinerea unui venit suplimentar la pensie. Confuzia angajatorilor porneste de la faptul ca aceste produse au fost lansate si vandute sub denumirea de pensii private. De altfel, in Romania exista companii care ofera angajatilor, pe langa asigurari de sanatate, si asigurari de viata cu capitalizare sau componenta investitionala. Un studiu realizat in vara anului trecut de catre compania de consultanta ConsulTeam releva ca17 companii din 21 intervievate au luat in calcul includerea in pachetele salariale a pensiilor facultative, incepand cu anul 2008.

Cu toate acestea, numarul participantilor la sistemul de pensii private facultative este departe de estimarile initiale cu privire la primul an de functionare. In luna martie 2007, presedintele CSSPP, Mircea Oancea, declara ca se asteapta ca sistemul sa atraga 200.000 de participanti, in primul an de functionare.

La finele anului trecut, portofoliul total al celor sapte fonduri depasea cu putin 55.000 de clienti.

Desi la prima vedere, pensia facultativa poate parea un instrument de fidelizare a angajatilor, in realitate lucrurile arata putin altfel. Motivul este foarte simplu – contributia, atat cea platita de angajat cat si partea angajatorului, intra in contul personal al salariatului.

In momentul in care un angajat isi schimba locul de munca, compania pierde partea din contributia platita pentru persoana respectiva. Mai departe, angajatul poate plati singur intreaga suma sau poate conveni cu noul angajator participarea acestuia la contributie. Pentru companiile care au inclus pensia facultativa in pachetele salariale ar fi mult mai simplu ca, in contractele individuale sa includa clauze cu privire la sumele pe care le platesc alaturi de angajat, in cazul in care acesta paraseste compania.

Pensia facultativa din perspectiva angajatului

Contributiile acumultate in fondurile de pensii facultative sunt proprietatea participantului si a urmasului nominalizat al acestuia.Angajatii sunt inca sceptici cu privire la solutia economisirii pe termen lung in fonduri, din cauza incertitudinii privind rentabilitatea si siguranta sistemului.

Pensiile private, atat cele facultative cat si cele obligatorii, nu au avut parte de campanii reale de informare, astfel incat sintagma “fond de pensii” este asimilata inca celei de “fond de investitii tip FNI”. Un alt aspect deloc de neglijat este toleranta scazuta la risc a angajatilor din Romania, element care nu poate fi remediat prin prevederile legale, dar care poate fi micsorat prin performantele investitionale ale administratorilor. Pe de alta parte, comisioanele si taxele aferente pensiilor facultative – de administrare, de depozitare, de tranzactionare, bancare sau de audit – sunt multe si complicate, cu impact direct asupra randamentului anual, chiar daca nu au niveluri mari.