Recrutare: Se cauta un CFO

Stadiul actual al economiei romanesti permite dezvoltarea companiilor prezente pe piata, lansarea de noi afaceri de catre investitorii straini si initierea proiectelor de afaceri ale antreprenorilor locali. Toate aceste entitati au nevoie de un bun director financiar, capabil sa coordoneze activitatea financiar-operationala in conformitate cu exigentele legale si sa participe activ in stabilirea strategiei pe termen mediu si lung. Directorul financiar are un rol cheie in companie, fiecare proces si flux informational avand implicatii si consecinte financiare cu conotatii sensibile in profitabilitatea firmei.

Atunci cand sunt in cautarea unui director financiar, solutia preferata de companii este folosirea serviciilor unei firme de recrutare.

In opinia Loredanei Ladunca, drector deoperatiuni in cadrul LCL Recruiting&Selection,divizie din cadrul LCL Grup si prima firma de recrutare din Romania specializata exclusiv in domeniul financiar si al institutiilor financiare, “colaborarea cu o firma de recrutare specializata atrage urmatoarele avantaje – reducerea timpului si a costurilor aferente procesului de recrutare, departamentele de HR pot sa se concentreze pe evaluarea personalului, training si implementarea solutiilor pentru cresterea retentiei angajatilor, identificarea rapida a persoanelor de care aveti nevoie; specialistii in recrutare au experienta in domeniul financiar, au contacte directe cu asociatiile profesionale de profil – CECCAR, ACCA, CFA, posibilitatea de a selecta persoana potrivita dintr-un numar mai mare de candidati – aria de cautare a unui candidat este mai larga decat in cazul utilizarii recrutarii din departamente interne, evaluarea potentialilor candidati se face de catre specialisti in domeniu, evitand astfel alegerile eronate; specialistii in recrutare, cu experienta profesionala in acest domeniu inteleg mult mai bine profilul solicitat si folosesc aceeasi terminologie specifica.”

Recrutarea unui director financiar este un proces care poate fi finalizat intr-o perioada de una pana la 3 luni sau chiar mai mult. Costurile asociate acestui proces, atat pentru societatea de recrutare, cat si pentru angajator, pot fi diminuate prin stabilirea de comun acord a profilului candidatului si prin definirea unui job description complet. Obtinerea detaliilor relevante si complete este premisa unei selectii de calitate. Inainte de a stabili modalitatea de recrutare si selectare a unui director financiar trebuie definit corect profilul candidatului.

Tipuri de directori financiari

Specialistul in recrutare trebuie sa aiba abilitatea de a intelege nevoia clientului pentru a demara apoi procesul de analiza in linie cu profilul stabilit. LCL Recruiting&Selection primeste solicitari pentru identificarea unui director financiar avand profile si responsabilitati diferite. Le detaliaza Loredana Ladunca: “Ca rezultat al acestor solicitari, al experientei proprii in domeniul financiar, dar si al analizei CV-urilor mai multor directori financiari, putem segmenta aceasta categorie profesionala astfel:

1. Directorul Financiar “Contabil”

2. Directorul Financiar “Controlor”

3. Directorul Financiar “Strateg”

Incadrarea profesionistilor in aceste categorii tine cont in principal de responsabilitatile indeplinite si de dimensiunea firmei in care activeaza. Aceste trei categorii pot fi vazute si ca etape de dezvoltare pentru profesionistii din domeniul financiar contabil, directorul financiar “ideal” fiind persoana care a indeplinit succesiv responsabilitatile aferente fiecarei categorii”.

1 Directorul Financiar “Contabil”

Candidatul pentru o astfel de pozitie are un profil caracterizat de: experienta de aproximativ 5 ani in domeniul financiar-contabil, cunostinte solide in domeniul contabilitatii si o capacitate ridicata de analiza. In plus, are experienta in utilizarea de sisteme ERP (Enterprise Resource Planning). Candidatul a terminat o facultate economica cu profil financiar-contabil, avand si calificare de expert contabil.

Acestuia ii sunt atribuite urmatoarele responsabilitati:

– pregateste si revizuieste inregistarile contabile si reconcilierile conturilor;

– monitorizeaza din punct de vedere functional sistemul contabil folosit;

– pregateste situatiile financiare lunare, trimestriale si anuale;

– pregateste declaratiile fiscale si comunica cu Administratia financiara;

– pregateste bugete si planificari specifice;

– supervizeaza departamentul contabil in ansamblu.

Pe baza experientei acumulate de specialistii LCL Recruiting&Selection, firmele care doresc pe pozitia de director financiar o persoana cu acest profil si cu responsabilitatile prezentate mai sus sunt relativ mici (10-50 de angajati), cum ar fi companii de consultanta, birouri/reprezentante de import, societati mici si medii cu capital romanesc. Directorul financiar contabil raporteaza directorului firmei sau administratorului companiei.

Persoane care indeplinesc aceleasi responsabilitati pot fi identificate si in cadrul societatilor multinationale. Titulatura pozitiei difera de la o companie la alta – Chief accountant, Accounting manager – persoana raportand catre Financial Controller sau Financial Director.

2 Directorul Financiar “Controlor”

Acesti specialisti trebuie sa aiba cunostinte solide tehnice – contabilitate, fiscalitate, audit – capacitate sporita de analiza si sinteza, abilitati de comunicare si relationare eficienta.

De asemenea, trebuie sa cunoasca foarte bine legislatia general aplicabila, cat si pe cea specifica domeniului in care activeaza firma. Ar trebui sa aiba in jur de sapte ani de experienta, sa fie absolventi ai unei facultati in domeniul financiar-contabil si sa posede certificari profesionale specifice domeniului – ACCA, CECCAR, MBA.

Principalele responsabilitati ale acestora sunt:

– planificarea si coordonarea operatiunilor financiar-contabile;

– coordonarea consolidarii tuturor datelor financiare (sisteme multiple de evidenta a datelor financiare);

– coordonarea si pregatirea situatiilor financiare pentru uz intern sau extern;

– oferirea de informatii catre management pentru procesul decizional;

– oferirea de solutii si recomandari pentru imbunatatirea proceselor si fluxurilor informationale si de documente;

– evaluarea sistemelor de control in companie;

– monitorizarea raportarilor catre autoritati;

– intocmirea si analiza bugetelor companiei.

Un astfel de profil al directorului financiar este solicitat de firme multinationale sau internationale aflate intr-un stadiu mediu de dezvoltare sau societati romanesti care urmaresc modele internationale de organizare si dezvoltare a activitatii.

Aceste persoane pot fi regasite in organigramele companiilor mari cu titlu de Financial Controller sau Finance Manager.

3 Directorul Financiar “Strateg”

In acest caz este nevoie de cunostinte solide in domeniul financiar si in domeniul specific de activitate al companiei.

Candidatii trebuie sa aiba o capacitate ridicata de sinteza si analiza si de planificare startegica. Abilitatea de a lucra cu CEO-ul companiei si cu ceilalti top manageri este o necesitate. Profesionistii din aceasta categorie au cel putin zece ani experienta in domeniul financiar contabil si cel putin cinci ani intr-o pozitie de management (eventual indeplinind responsabilitatile mentionate la categoriile anterioare).

Cu cat firma este mai mare cu atat este necesara mai multa experienta relevanta. Pregatirea profesionala trebuie sa contina studii superioare economice, studii post-universitare (EMBA, certificari din partea universitatilor din afara Romaniei), calificari CECCAR si alte forme de perfectionare pentru manageri.

Cunostintele din domenii diverse – legal, compliance, audit, vanzari, marketing sunt, de asemenea, necesare. Pe langa abilitatile profesionale, specialistul din aceasta categorie trebuie sa fie un manager capabil sa lucreze cu echipe mari (peste 20 de persoane), sa dezvolte talente si persoane pregatite pentru a prelua responsabilitati superioare.

Responsabilitatile unui Director Financiar “Strateg” sunt:

– managementul strategic al resurselor financiar-contabile;

– implicare eficienta in dezvoltarea de politici contabile, proceduri si sisteme de control;

– supervizarea integritatii informatiilor financiare ale companiei;

– colaborarea sau coordonarea altor departemente support – IT, HR, administrativ;

– monitorizarea implementarii unor noi sisteme informatice;

– coordonarea relatiei cu investitori si cu autoritatile de reglementare si control;

– managementul riscului, organizarea auditului intern;

– conducerea si dezvoltarea unei echipe mari;

– elaborarea, analiza si controlul bugetelor companiei;

– elaborarea de planuri de afacere si controlul investitiilor aferente.

LCL Recruiting&Selection a identificat acesti profesionisti in firme multinationale sau societati financiare. Pozitii echivalente pot avea titulatura de Chief Financial Officer, Director Economic sau Head of Finance Division.

Rolul managerului financiar este de a asigura existenta unui sistem de raportari, analize si planificari pentru o dezvoltare eficienta a afacerii. Directorul financiar este participant activ in procesul decizional la nivelul intregii companii.

“Companiile mari, spune Loredana Ladunca, au in organigrame si persoane capabile sa preia interimar, integral sau partial sarcinile directorului financiar, ca o masura de protectie, in scopul de a asigura in permanenta necesarul de cunostinte financiar-contabile. De cele mai multe ori chiar titularul acestei pozitii are ca obiectiv gasirea si instruirea unei asemenea persoane, indeplinirea acestui obiectiv fiind si o conditie de promovare personala in companie.”

Procesul de recrutare si selectie

Odata realizat profilul persoanei cautate sunt stabite metodele de recrutare pentru identificarea rapida a persoanelor potrivite. In functie de categoria din care face parte directorul financiar – “contabil”, “controlor”, “strateg” -, identificarea candidatilor potriviti este diferita. Astfel, daca pentru prima categorie accesul la asociatiile profesionale sau baza proprie de CV-uri reprezinta si sursele principale de candidati, pentru celelalte doua categorii recrutarea se realizeaza in special prin abordare directa. Pe langa profilul candidatului si responsabilitatile pozitiei, un alt element important in recrutare este definirea pachetul salarial – salariu fix, bonus variabil, alte beneficii. Intervievarea unor persoane cu pretentii salariale peste bugetul prestabilit mareste timpul necesar finalizarii pocesului de recrutare.

Pachetul salarial al unui director financiar poate varia in functie de mai multi parametri:

– responsabilitatile si cerintele postului;

– pozitia in organigrama companiei;

– domeniul de activitate si marimea companiei;

– politica de recompensare a salariatilor.

“In prezent salariul net lunar al unui director financiar este situat intre 2.500 si 6.000 de euro, la care se adauga si alte beneficii si bonusuri, in functie de performantele obtinute. Pot fi intalnite si salarii nete lunare de 10.000 de euro, atunci cand directorul financiar are abilitati antreprenoriale si este factorul determinant in dezvoltarea de noi afaceri sau preia responsabilitati aflate, de obicei, in sarcina directorului general”, spune reprezentantul LCL Recruiting&Selection.

Prima selectie a candidatilor are loc prin analiza CV-urilor si a scrisorilor de intentie. Pentru realizarea unei liste scurte de trei candidati, cel putin zece persoane sunt intervievate de catre societatea de recrutare, cel putin douazeci de persoane sunt contactate telefonic si peste o suta de CV-uri sunt analizate.

Profilul complex al unui astfel de post, multitudinea de actiuni si proiecte in care este implicat un director financiar, solicita ca specialistul in recrutare sa fie si specialist in domeniul financiar, cu experienta practica in acest domeniu.

Studii efectuate de mari societati de consultanta au subliniat ca schimbarea locului de munca in cazul top-managerilor, inclusiv a directorilor financiari, este determinata in principal de lipsa posibilitatilor de promovare si de dezvoltare a carierei personale.

Comunicarea inefi cienta cu CEO-ul companiei si nealinierea pachetului salarial la evolutiile pietei sunt alti factori care stau la baza deciziei de schimbare a locului de munca.

Perioada de acomodare

Persoana selectata pentru a ocupa pozitia de director financiar, in cele mai multe cazuri, va prelua in primele luni responsabilitati comune profesiei, urmand ca responsabilitatile specifice sa fie indeplinite dupa programul de training si de prezentare completa a companiei. “Consideram ca perioada de intelegere si asimilare a unei afaceri desfasurate de o companie multinationala sau o institutie financiara este de regula cuprinsa intre 6 si 12 luni”, afirma Loredana Ladunca. Know-how-ul necesar unui nou director financiar poate fi “importat” de la specialisti aflati pe aceleasi pozitii in companii similare. Schimbul de opinii constituie un mijloc de eficientizare a activitatiilor prin utilizarea unui “best practice”, ce cuprinde solutii care si-au dovedit eficienta in timp. Dezvoltarea profesionala a unui director financiar trebuie sa aiba un caracter continuu pentru imbunatatirea performantelor personale si ale companiei.

Planul de training dedicat directorului financiar contine, in mod frecvent, participari la cursuri si conferinte cu urmatoarele tematici:

– Managementul capitalului. Solvabilitatea companiei;

– Managementul riscului. Principii de guvernare corporatista;

– Strategie. Fuziuni si achizitii;

– Optimizarea costurilor de finantare;

– Leadership si comunicare;

– Compliance – Sarbanes Oxley, IFRS.