Planuri si ambitii la Teraplast

Cand lucrezi de peste 6 ani intr-o companie si treci prin toate etapele pana la pozitia de director economic, se poate spune ca ai ajuns sa-i cunosti foarte bine mecanismele dupa care functioneaza, punctele tari si pe cele slabe.

Din 2002, cand a intrat, ca economist, in compania Teraplast si pana in urma cu aproximativ doua luni, cand a fost numita director economic, Dana Tatar a fost implicata in unele din cele mai importante evenimente prin care a trecut compania din Bistrita in ultima vreme.

Cu o experienta de peste 30 de ani in prelucrarea maselor plastice, Teraplast este, in prezent, cel mai mare producator de PVC din tara. Anul acesta, in vara, compania a decis sa faca un pas important, listandu-se pe Bursa de la Bucuresti si a inceput un amplu proces de relocare si dezvoltare a capacitatilor de productie.

In contextul crizei economice care ameninta tot mai concret Romania, Teraplast se afla in fata unei provocari. Se afla in plin proces de transformare si extindere a capacitatilor de productie, care necesita investitii importante, in timp ce piata constructiilor, o piata foarte importanta pentru produsele realizate de Teraplast, este in cadere.

Din acest punct de vedere, viitoarele evolutii ale economiei mondiale sunt in atentia Danei Tatar, alaturi de problemele curente. “In acest moment cele mai mari constrangeri sunt cele legate de incertitudinile economice mondiale si nu de legislatia fiscala, care dupa parerea mea are o anume stabilitate fata de ceea ce s-a intamplat in trecut, cand se modifica intr-un ritm rapid, iar relatia cu autoritatile a evoluat in sensul bun”, spune directorul economic al Teraplast.

Firma din Bistrita cauta acum sa se reorienteze catre alte segmente de piata, mai viabile in conditii de criza. Este vorba de sectorul imobiliar logistic si de proiectele europene de reabilitare a infrastructurii utilitare de apa si canal. Aceste proiecte pot compensa reducerea cererii de pe segmentul de constructii rezidentiale. Teraplast a beneficiat deja de finantare europeana ISPA, pentru proiecte de reabilitare a retelelor de utilitati in orasele Bistrita, Cluj, Craiova, Targu-Mures si in alte orase din partea de vest a tarii.

O alta solutie este cresterea componentei de export, care pana acum a reprezentat aproximativ 7% din total. Pentru inceput sunt vizate pietele din tarile vecine.

Crestere de 10% a profitului dupa primele noua luni

La finalul anului 2007, compania Teraplast a raportat o cifra de afaceri de 185,7 milioane de lei. In acest an, dupa primele noua luni, Teraplast a realizat o cifra de afaceri de 153,7 milioane de lei. Profitul a crescut cu 10%, de la 14,1 milioane de lei, in intervalul ianuarie-septembrie 2007, la 15,6 milioane de lei in perioada similara a acestui an.

Grupul Teraplast Bistrita, care include Teraplast SA, Plastsistem si Politub, a inregistrat in primele noua luni un profit net de 20,7 milioane de lei, in urcare cu 36% fata de aceeasi perioada din 2007, cand indicatorul a totalizat 15,1 milioane de lei.

Estimarile pentru anul viitor sunt temperate. “La nivelul estimarilor pentru anul 2009, cifra de afaceri valorica ar putea sa nu creasca in acelasi ritm cu cresterea cantitatilor de produse comercializare, din cauza procesului de reducere a preturilor materiilor prime”, crede Dana Tatar.

Un pas curajos inainte

Incepand din luna iulie a acestui an, Teraplast SA este cotata la Bursa de Valori Bucuresti (BVB). Decizia a fost una curajoasa, insa necesara. Listarea la BVB de anul acesta a asigurat un avantaj competitiv pentru compania din Bistrita. in urma listarii publice initiale s-a strans un capital de peste 12 milioane de euro, care a permis realizarea investitiilor in dezvoltarea noului parc industrial, asa cum declarau recent oficialii companiei.

A fost nevoie de multa munca pentru ca listarea sa fie una reusita si nu au lipsit clipele dificile pentru cei din top management. “Un moment tensionat a fost cel premergator IPOului (Oferta Publica Initiala), in sensul ca a fost o perioada foarte aglomerata, cu multe probleme si, implicit, a creat mici momente de tensiune, insa toate sunt de domeniu recutului, pentru ca au fost depasite cu succes”, isi aduce aminte acum Dana Tatar.

Afaceri intr-o noua locatie

Relocarea capacitatilor de productie ale Grupului Teraplast este un proces inceput in acest an si care va continua si in 2009. Scopul final este constructia unor noi fabrici, cu capacitati de productie sporite, in parcul industrial din localitatea Saratel. Aceasta mutare va permite ca toate cele trei societati din cadrul grupului sa functioneze in aceeasi locatie.

“A fost finalizata fabrica de PVC de la Saratel, in care s-a reusit relocarea integrala a capacitatilor de productie aferente productiei de tevi PVC”, spune directorul economic al Teraplast. “Costurile pana la momentul actual s-au ridicat la 15,3 milioane de lei pentru constructii si 12,5 milioane de lei pentru utilaje noi.” Relocarea s-a efectuat in primul rand pe considerente economice, intreg procesul urmand sa se desfasoare intr-o singura locatie ceea ce poate duce la economii de timp si chiar financiare, noua locatie avand un amplasament mai potrivit.

Mare parte din cei 66 de milioane de euro alocati pentru investitii intr-o perioada de cinci ani vizeaza tot procesul de relocare a capacitatilor de productie. “In ceea ce priveste strategia pentru 2009 nu vor aparea schimbari”, anunta Dana Tatar. Investitiile se vor desfasura dupa planul stabilit la inceputul acestui an si care a fost prezentat in Prospectul de Oferta Publica Initiala.

Grupul Teraplast si-a bugetat in perioada 2008-2013 investitii totale de peste 66 de milioane de euro, cea mai mare parte a acestor investitii fiind in derulare anul acesta si anul viitor. Programul de investitii din perioada 2008-2013 cuprinde constructia noilor fabrici in parcul industrial din Saratel, extinderea capacitatilor de productie, precum si dezvoltarea regionala.

In acest moment Grupul Teraplast detine cote semnificative de piata, la nivel national, pe urmatoarele categorii de produse: tevi PVC – 40%; tevi PP (polipropilena) – 37%; tevi PE (polietilena) – 15% (aceste produse sunt realizate de Politub); panouri sandwich – 7% (aceste produse sunt realizate de Plastsistem).

Lupta pentru echilibru

Din octombrie 2008, Dana Tatar coordoneaza trei directii din cadrul Teraplast: Directia financiar-contabila; Directia controlling si Directia finantari-programe. De-a lungul timpului a invatat ca prudenta si spiritul analitic sunt foarte importante pentru a lua o decizie buna. “In general incerc, de fiecare data sa fiu cat se poate de obiectiva, lucru care m-a ajutat foarte mult in toata activitatea”, spune Dana Tatar.

Acum este constienta de rolul unui director financiar sau economic intr-o companie. “In cadrul strategiei unei companii, din punctual meu de vedere sau din experienta pe care o am, cred ca rolul unui director economic este unul de maxima importanta, deoarece este persoana care, alaturi de directorul general, trebuie sa mentina echilibrul economico-financiar al societatii la nivelul veniturilor si al costurilor, cat si al intrarilor si iesirilor de resurse.

Daca acest echilibru se mentine in limite normale, o societate nu poate decat sa fie profitabila si stabila”, crede ea. Dincolo de echilibrul pe care incearca sa-l mentina, recunoaste si momentele de reusita. “Cea mai mare satisfactie profesionala am incercat-o odata cu prima auditare desfasurata de o societate din grupul “big four”, care pentru mine a insemnat si o experienta extraordinara, dar, in acelasi timp, si o mare satifactie datorita reusitei si faptului ca neam simtit mai aproape de profesionisti, ca valoare”, afirma directorul economic al Teraplast.

“In rest, adauga Dana Tatar, in fiecare zi in care reusesti ceva sau cumva sa mentii acest echilibru economic, chiar si la nivelul unei societati, te incearca un sentiment placut de satisfactie, este un rezultat al reusitei care devine un important factor motivant. Satisfactia profesionala o simt si in fiecare moment in care colegii imi cer sfaturi pe diverse probleme, simti oarecum o recunoastere din partea lor.”

Grupul Teraplast Bistrita include subsidiarele Teraplast SA, Plastsistem si Politub.

Compania Teraplast are o participatie de peste 70% la Plastsistem, firma producatoare de panouri termoizolante si structuri metalice pentru constructii comerciale si industriale, si de 50% la Politub, care produce tubulatura din polietilena pentru retele de gaz si apa.

Incepand din luna iulie a acestui an Teraplast SA este cotata la Bursa de Valori Bucuresti.

Teraplast are contracte si colaboreaza cu mai multe companii importante de constructii din tara, precum Bechtel, Romstrade, Hidroconstructia, Energoconstructia sau Erbasu. Grupul si-a bugetat pentru perioada 2008 – 2013 investitii totale de 66 de milioane de euro, cea mai mare parte a acestor investitii au fost derulare anul acesta.

In primele noua luni, investitiile grupului au crescut cu 65,6% fata de aceeasi perioada a anului trecut si au totalizat 146,4 milioane de lei, fondurile fiind directionate in principal catre procesul de relocare, dar si dezvoltarea capacitatilor de productie si a celor logistice.

Teraplast a finalizat la sfarsitul lunii octombrie relocarea fabricii de PVC din Bistrita intr-un parc industrial din Saratel, in urma unei investitii de 4,24 milioane de euro, care a acoperit si dublarea capacitatii de productie fata de vechea unitate. De asemenea, compania a inceput din noiembrie relocarea, tot la Saratel, pentru productia de granule PVC, care momentan se realizeaza pe platforma industriala Teraplast din Bistrita.

Odata cu finalizarea relocarii, capacitatea de granulare a fabricii va creste de la 28 de tone pe zi la 50 de tone pe zi.

Parcul Industrial Teraplast de la Saratel are o suprafata totala de circa 22 de hectare, aici urmand sa fie relocate si integrate majoritatea fabricilor grupului, inclusiv cea detinuta de Politub. Exceptie vor face fabricile de teracota si de tamplarie PVC, marca Orizont, care vor ramane in locatiile actuale.