dasaaa

Gestionarea businessului in media de business

 

In conditiile in care bugetele de publicitate pentru 2009 se anunta tot mai reduse, actorii de pe piata de media trebuie sa-si regandeasca strategiile pentru a reusi sa supravietuiasca. Presa de nisa pare ca va suporta mult mai bine socul crizei economice, in conditiile in care ofera informatie utila si de calitate, in regim rapid si intr-un ambalaj accesibil. Determinata sau nu de criza economica, Divizia de Business Media a trustului Realitatea – Catavencu, care cuprinde postul The Money Channel, cotidianul Business Standard si saptamanalul Money Express, este in plin proces de reorganizare. Sorin Freciu, presedintele Diviziei vorbeste despre obiectivele acestui proces de reorganizare, despre sansele de a trece pe profit tocmai intr-un an de criza si despre rolul mediei de business in informarea mediului de afaceri.

 

Ce presupune reorganizarea diviziei de business a Grupului Realitatea – Catavencu si cand se va incheia acest proces?

Este vorba despre o forma noua de organizare a redactiilor ce compun Divizia Business Media (postul The Money Channel, cotidianul Business Standard si saptamanalul Money Express). In curand, toate redactiile vor lucra intr-un spatiu comun cu respectarea unui flux de lucru ce permite o eficientizare a activitatii si o mai buna integrare a continutului. Aceasta noua organizare a diviziei de business ne face sa o privim ca pe un tot unitar, din punct de vedere business. Este o premiera pe piata din Romania si nu-mi permit sa nu fie un succes.

Ati declarat ca la finalul procesului de reorganizare divizia de business va avea 150 de jurnalisti economici. Sunt greu de gasit jurnalisti economici cu experienta pe piata?

Da, este destul de greu sa gasesti jurnalisti economici buni. Domeniul este mai dificil de abordat, fiind necesare cunostinte temeinice din diverse sectoare. Din totalul celor la care faceti referire o mare parte este constituita din tineri, care s-au format si au capatat experienta in ultimii 2-3 ani, tocmai in cadrul entitatilor ce compun acum aceasta divizie.

Cresterea ponderii telespectatorilor postului The Money Channel care au educatie superioara s-a facut pe orizontala sau pe verticala?

Comparand datele ultimului studiu de audienta publicat cu studiile anterioare, rezulta ca, desi numarul acestora a crescut, s-au inregistrat scaderi la nivelul indicatorilor privind valoarea veniturilor lunare si a masinilor peste 20.000 de euro.

Fara a intra foarte in detaliu in cifrele studiului GfK, pe care oricum le gasiti pe site-ul The Money Channel si unde target-ul The Money Channel este comparat cu target-ul urban si cu cel de internet, nu e greu sa observi ca aceia care ne urmaresc vin parca dintr-o alta lume. Ma refer atat la nivelul studiilor (81% au studii superioare), la puterea financiara (mai mult de jumatate dintre ei investesc in actiuni, 41% dintre ei sunt intreprinzatori sau manageri,etc), la comportamentul de consum (3 din 4 detin cel putin o masina, 1 din 3 au asigurare de viata, 61% dintre ei au laptop, etc).

 

Si ca sa raspund la intrebare, va pot spune ca odata cu cresterea numarului de telespecatori era de asteptat sa se inregistreze mici scaderi la indicatorii despre care vorbiti. Inseamna ca ne-am atins telul, acela de a ne “deschide” putin si catre cei din linia a doua si a treia. Cred ca ajungem astazi la aproximativ 300 de mii de asemenea telespectatori in Romania si pot spune ca The Money Channel este un post privilegiat. In cea mai buna saptamana din istorie, mult mai “batranul” si mai cunoscutul CNBC, a avut o medie de 560.000 de telespectatori pe zi. Analizati si comparati. Cred ca o campanie publicitara pentru produse scumpe isi gaseste locul pe acest post. Este mai mare probabilitatea sa atingi oameni care isi permit sa cumpere BMW, Rolex, pachete turistice de lux sau produse bancare pe The Money Channel decat pe un post generalist, daca te uiti la componenta demografica. Pe de alta parte, The Money Channel beneficiaza de un public instruit si activ, care reactioneaza la trend, spre deosebire de publicul majoritar pasiv al programelor de divertisment (inclusiv stiri) de la generalisti. In plus, este mediul ideal pentru campanii corporate (este adevarat decamdata cam rare in Romania). Nu in ultimul rand un aspect foarte important si care trebuie luat in seama, este acela ca telespectatorii The Money Channel sunt aceia care contribuie in mare masura la PIB-ul Romaniei.

Tinand cont de contextul economic, va mentineti obiectivul de a aduce divizia de business pe profit anul viitor? Care dintre cele trei entitati existente acum (The Money Channel, Business Standard, Money Express) are sanse mai mari de a trece pe profit pana la finalul anului 2009?

Chiar daca privesc divizia ca pe un tot unitar din punct de vedere business, in acest moment exista segmente, care sunt foarte aproape de break-even, chiar daca sunt foarte tinere si pot sa va spun ca este cazul revistei Money Express. Divizia poate fi profitabila anul viitor. Daca ar trebui sa extragem doar The Money Channel de aici, cred ca si in acest caz, 2009 va fi primul an in care veniturile vor depasi cheltuielile.

Contextul economic actual este favorabil pentru entitatile diviziei de business. Imi mentin fara doar si poate obiectivul la care va referiti, toate cele trei avand mari sanse de break-even in anul care vine. Sunt foarte increzator ca obiectivul poate fi indeplinit.

Care gen de presa va avea cel mai mult de suferit in urma crizei economice si care va avea cele mai mari sanse de a rezista pe piata din Romania?

Cred ca e mai usor de identificat cine are de castigat, categorie la care new media se afla in “pole position”. Vor avea, de asemnea, de castigat si toate produsele de media de nisa. Va depinde foarte mult insa de inovatia si inventivitatea fiecaruia. Este un moment care ne face sa fim deschisi si proactivi.

Criza economica pare ca a crescut interesul oamenilor pentru mediile care ofera informatii financiare si economice. Este acest lucru o sansa pentru televiziunile de nisa precum The Money Channel? Mai este loc pe piata romaneasca pentru aparitia unor noi televiziuni de acest gen?

Concurenta nu poate fi decat benefica pentru noi. Avem insa avantajul de a fi mereu “prima televiziune de business” din Romania. Pana acum doua trusturi puternice din Romania au anuntat ca vor lansa posturi tv de business, si au obtinut si licente de la CNA. Piata este deschisa si intotdeauna cel care formeaza o nisa trebuie sa fie constient ca vor veni si altii sa profite.

Nu ne ramane decat sa fim cat mai bine pregatiti pentru momentul respectiv. Nu cred ca asta trebuie sa ne mobilizeze, ci confruntarea de zi cu zi cu piata si cu telespectatorii nostri, care va asigur ca nu ne iarta si intr-un asemenea vacarm nicio zi nu seamana cu alta. La intalnirea cu telespectatorul esti intotdeauna singur si nu ai circumstante atenuante.

Trebuie sa fii rapid, corect, bine informat. Si nu uitati ca streamingul live The Money Channel functioneaza foarte bine. Putem vorbi chiar de varianta tv online a The Money Channel, ceea ce ne face sa fim cu atat mai increzatori in dezvoltarea acestui segment.

Ce rol vor juca televiziunile, ziarele si revistele de profil economic in perioade de criza, ca cea care se prefigureaza acum?

Un rol foarte important. In perioade ca acestea, de turbulente maxime, pietele financiare se misca haotic si nepredictibil, iar in acest caz informatia este vitala. Sunt timpuri in care valutele se misca destul de mult de la o ora la alta, in care toate aceste miscari se pot transforma in costuri, daca nu esti informat si atent.

Credeti ca managerii companiilor din Romania folosesc eficient, in procesul de decizie, informatiile pe care presa economica le pune la dispozitie?

Unii da, unii nu. Timpul va face diferenta. Cei cu care vom putea vorbi peste doi ani, si vor avea aceeasi calitate pe care o au astazi, fac parte din prima catergorie. Oricum cei care ne urmaresc in mod constant au sanse mai mari sa supravietuiasca perioadei de criza.