dsef

Raportare publica in CSR

 

Chiar daca piata totala a proiectelor de CSR este de doar cateva zeci de milioane de euro, asta nu inseamna ca raportarea publica trebuie neglijata de catre companii. In tarile occidentale, cu traditie in domeniul CSR, nicio companie nu poate sa-si asume si sa-si promoveze un proiect fara a face un raport public. Acest raport este similar rapoartelor financiare anuale si cuprinde date financiare si alte criterii de evaluare a proiectului si a efectelor pe care le-a produs. La nivel global s-au adoptat si anumite standarde universale (Global Reporting Initiative Framework), care prevad ce anume trebuie sa cuprinda un asemenea raport public. Mai mult decat atat, in special in cazul companiilor listate la bursa, rapoartele sunt auditate de companii specializate, pentru a fi cat mai credibile.

In acest fel companiile arata ca iau foarte in serios activitatile de CSR, ca isi respecta actionarii, angajatii si comunitatile locale, care beneficiaza intr-o mare masura de proiectele derulate. Pe de alta parte, o astfel de raportare poate ajuta publicul sa perceapa foarte clar diferentele dintre un proiect de CSR si alte tipuri de activitati derulate de companii.

Lacune in activitatea de raportare Pentru companiile din Romania, raportarea nu se afla intotdeauna pe lista. Multe companii ajung sa dea foarte multe detalii despre proiectele si actiunile de CSR pe care le-au derulat, insa nu prezinta un raport complet si nici foarte multe date despre sumele investite si modul in care acestea au fost cheltuite. Aceasta atitudine induce ideea unei lipse de transparenta in privinta bugetelor investite de companii si a directiilor de interes. Companiile multinationale incep insa sa impuna acest tip de raportare publica, aducand pe piata romaneasca standardele internationale.

“Site-ul www.coca-colahellenic.com gazduieste in fiecare an raportul de CSR al Grupului Hellenic. inca din 2007, Coca-Cola Hellenic a adoptat LBG (London Benchmarking Group, un sistem de masurare a implicarii in comunitate a companiilor), iar in ceea ce priveste Global Reporting Initiative, in 2007 compania a adoptat G3, la nivel de raportare B+. De asemenea, Coca-Cola Hellenic indeplineste criteriile FTSE4Good (indice al bursei londoneze care masoara performanta companiilor care corespund standardelor globale si este un important punct de referinta pentru investitiile durabile), ne-a declarat Laura Sgarcitu, specialist CSR in cadrul companiei Coca-Cola HBC Romania.

Unul dintre cei mai importanti operatori de telefonie mobila din Romania, Vodafone, beneficiaza, la nivelul grupului si de audit specializat. “Programul CSR si raportul anual CSR Vodafone Group sunt auditate anual de Deloitte&Touche LLP, conform AA1000AS si ISAE 3000. Datele (cantitative si calitative) auditate cuprind date raportate de fiecare tara membraVodafone Group, printre care si Romania. Vodafone Romania este parte a procesului intern de raportare al Vodafone Group incepand din octombrie 2006”, a declarat Elena Serban, directorul Fundatiei Vodafone.

Cel mai mare operator de telefonie mobila din Romania, Orange, a stabilit si un set de indicatori dupa care se analizeaza eficienta unui proiect de CSR. “La finalizarea fiecarui proiect Orange se realizeaza o evaluare a acestuia si a atingerii obiectivelor. in aceeasi idee, a masurarii rezultatelor atinse, am stabilit un set de indicatori cheie, care sa monitorizeze performanta si modul in care ne respectam principiile. Pe baza analizei indicatorilor de performanta, a actiunilor de responsabilitate sociala, stabilim aspectele ce trebuie imbunatatite pentru a ne alinia asteptarilor comunitatii. Toate aceste realizari precum si obiectivele pentru viitor sunt incluse intr-un raport dedicat Responsabilitatii Sociale, la nivelul grupului France Telecom”, spune Catalina Paslaru, specialist PR in cadrul companiei Orange Romania.

Si compania Siveco are o serie de criterii foarte concrete de raportare publica a actiunilor de CSR. “Dincolo de metodologiile, de standardele si de practicile impuse pe pietele occidentale, este important ca in raportarea performantei sociale o companie sa tina seama de cateva elemente: principalele categorii de grupuri cointeresate, importante pentru obiectivele pe termen lung ale companiei; asteptarile acestor grupuri, precum si gradul de satisfactie al lor fata de produsele, serviciile si politicile companiei; evaluarea performantei sociale in cateva directii esentiale: clienti si parteneri de afaceri, resurse umane, actionari sau proprietari si comunitate; acest lucru presupune, inevitabil, evaluarea performantei in domeniile calitatii si mediului”, a declarat Georgiana Capuerte, Corporate communication manager in cadrul Siveco Romania.

Alte companii considera importanta si comunicarea prin cat mai multe medii de informare a rezultatelor obtinute in urma activitatilor de CSR. “Facem acest lucru prin participarea la conferinte si evenimente de profil, comunicare interna (informarea si implicarea angajatilor in actiunile de CSR derulate de companie), site-uri dedicate campaniei, in cadrul carorva sunt anuntate activitatile punctuale, rezultatele si, cel mai important, este implicat publicul larg”, spune Shachar Shaine, Presedintele URBB.